תנ"ך על הפרק - איוב טז - חומת אנך

תנ"ך על הפרק

איוב טז

764 / 929
היום

הפרק

וַיַּ֥עַן אִיּ֗וֹב וַיֹּאמַֽר׃שָׁמַ֣עְתִּי כְאֵ֣לֶּה רַבּ֑וֹת מְנַחֲמֵ֖י עָמָ֣ל כֻּלְּכֶֽם׃הֲקֵ֥ץ לְדִבְרֵי־ר֑וּחַ א֥וֹ מַה־יַּ֝מְרִֽיצְךָ֗ כִּ֣י תַעֲנֶֽה׃גַּ֤ם ׀ אָנֹכִי֮ כָּכֶ֪ם אֲדַ֫בֵּ֥רָה ל֤וּ־יֵ֪שׁ נַפְשְׁכֶ֡ם תַּ֤חַת נַפְשִׁ֗י אַחְבִּ֣ירָה עֲלֵיכֶ֣ם בְּמִלִּ֑ים וְאָנִ֥יעָה עֲ֝לֵיכֶ֗ם בְּמ֣וֹ רֹאשִֽׁי׃אֲאַמִּצְכֶ֥ם בְּמוֹ־פִ֑י וְנִ֖יד שְׂפָתַ֣י יַחְשֹֽׂךְ׃אִֽם־אֲ֭דַבְּרָה לֹא־יֵחָשֵׂ֣ךְ כְּאֵבִ֑י וְ֝אַחְדְּלָ֗ה מַה־מִנִּ֥י יַהֲלֹֽךְ׃אַךְ־עַתָּ֥ה הֶלְאָ֑נִי הֲ֝שִׁמּ֗וֹתָ כָּל־עֲדָתִֽי׃וַֽ֭תִּקְמְטֵנִי לְעֵ֣ד הָיָ֑ה וַיָּ֥קָם בִּ֥י כַ֝חֲשִׁ֗י בְּפָנַ֥י יַעֲנֶֽה׃אַפּ֤וֹ טָרַ֨ף ׀ וַֽיִּשְׂטְמֵ֗נִי חָרַ֣ק עָלַ֣י בְּשִׁנָּ֑יו צָרִ֓י ׀ יִלְט֖וֹשׁ עֵינָ֣יו לִֽי׃פָּעֲר֬וּ עָלַ֨י ׀ בְּפִיהֶ֗ם בְּ֭חֶרְפָּה הִכּ֣וּ לְחָיָ֑י יַ֝֗חַד עָלַ֥י יִתְמַלָּאֽוּן׃יַסְגִּירֵ֣נִי אֵ֭ל אֶ֣ל עֲוִ֑יל וְעַל־יְדֵ֖י רְשָׁעִ֣ים יִרְטֵֽנִי׃שָׁ֘לֵ֤ו הָיִ֨יתִי ׀ וַֽיְפַרְפְּרֵ֗נִי וְאָחַ֣ז בְּ֭עָרְפִּי וַֽיְפַצְפְּצֵ֑נִי וַיְקִימֵ֥נִי ל֝֗וֹ לְמַטָּרָֽה׃יָ֘סֹ֤בּוּ עָלַ֨י ׀ רַבָּ֗יו יְפַלַּ֣ח כִּ֭לְיוֹתַי וְלֹ֣א יַחְמ֑וֹל יִשְׁפֹּ֥ךְ לָ֝אָ֗רֶץ מְרֵרָֽתִי׃יִפְרְצֵ֣נִי פֶ֭רֶץ עַל־פְּנֵי־פָ֑רֶץ יָרֻ֖ץ עָלַ֣י כְּגִבּֽוֹר׃שַׂ֣ק תָּ֭פַרְתִּי עֲלֵ֣י גִלְדִּ֑י וְעֹלַ֖לְתִּי בֶעָפָ֣ר קַרְנִֽי׃פָּנַ֣יחמרמרהחֳ֭מַרְמְרוּמִנִּי־בֶ֑כִי וְעַ֖ל עַפְעַפַּ֣י צַלְמָֽוֶת׃עַ֭ל לֹא־חָמָ֣ס בְּכַפָּ֑י וּֽתְפִלָּתִ֥י זַכָּֽה׃אֶ֭רֶץ אַל־תְּכַסִּ֣י דָמִ֑י וְֽאַל־יְהִ֥י מָ֝ק֗וֹם לְזַעֲקָתִֽי׃גַּם־עַ֭תָּה הִנֵּה־בַשָּׁמַ֣יִם עֵדִ֑י וְ֝שָׂהֲדִ֗י בַּמְּרוֹמִֽים׃מְלִיצַ֥י רֵעָ֑י אֶל־אֱ֝ל֗וֹהַ דָּלְפָ֥ה עֵינִֽי׃וְיוֹכַ֣ח לְגֶ֣בֶר עִם־אֱל֑וֹהַּ וּֽבֶן־אָדָ֥ם לְרֵעֵֽהוּ׃כִּֽי־שְׁנ֣וֹת מִסְפָּ֣ר יֶאֱתָ֑יוּ וְאֹ֖רַח לֹא־אָשׁ֣וּב אֶהֱלֹֽךְ׃

מאמרים על הפרק


מאמר על הפרק

מאת:

פירושים על הפרק


פירוש על הפרק

על לא חמס בכפי ותפלתי זכה. אפשר במ"ש רז"ל דכשיש עון גזל אין תפלתו נשמעת וז"ש על לא חמס בכפי וכיון שאני נקי מגזל ותפלתי זכה היא העולה:כי שנות מספר יאתיו וכו'. פירשו הראשונים נוחי נפש כי במלאת האדם שנותיו וזכה להיות זקן ושבע ימים מסתמא ברב הימים השלים חקו ולא יבא בגלגול. אמנם אם ימות בקצרות שנים על הרוב לא הספיק לו הזמן לקיים המצות וללמוד בתורה כפי החיוב המוטל עליו ויבא בגלגול והיינו דקאמר כי שנות מספר יאתיו שבא בימים אז ארח לא אשוב אהלוך כי שם ינוח והוא בבל תשוב. אך אם רוחו חובלה וימיו נזעכו ומת בקצרות שנים אז יבא בגלגול לתקן אשר עיות או להשלים חקו וזהו שאמר קברים לי לשון רבים עכ"ד והנה אמרו במסכת שמחות זקן שאכל חלב בן שמונים שנה מי מודיענו שמת בהכרת אלא מת לשלשה מת בהכרת ופירשנו בעניותנו לשון חכמים שאמרו מי יודיענו כלומר דצריך ודאי שיבא בגלגול והוא נער יכרת וכמו שמפורש כמה ענינים שהודיע הרב האר"י זצ"ל הנה הנם בספר הגלגולים ולכן אמרו מי מודיענו שמת בהכרת כלומר שמת בחיוב כרת ומוכרח לבא בגלגול וימות בהכרת לז"א מת בג' כלומר ימות זה הזקן בכרת דיומי והוא להודיע שיבא בגלגול ויכרת כרת דשני. וז"ש כי שנות מספר יאתיו על הרוב ישלים חקו וארח לא אשוב אהלוך שלא יבא בגלגול. אך רוחי חובלה רוחי דייקא דבן פ' אכל חלב ופגם נפשו. אז ימי נזעכו שמת בכרת דיומי להודיע שיבא בגלגול ויכרת כרת דשני:

תנ"ך על הפרק

תנ"ך על הפרק

תוכן עניינים

ניווט בפרקי התנ"ך